نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر 4
اشکال چهارم:
یکی از مباحث مطرح شده در این کتاب بحث از حمام و دسشویی در زمان رسول الله است که این بحث هم از آن بحثهای مضحک است زیرا قدمت دستشویی در عربستان برای حدود 30 سال پیش است که شما می توانید از افراد مسن که به سفر حج مشرف شده اند وضع سرزمین منا و عرفات را بپرسید، مردم تا آن زمان در بیابانها عمل خود را انجام می دادند. از این بالاتر غرب که پیشوای بسیار است تا زمان ناصرالدین شاه توالت معنایی نداشته تا جایی که در کاخهای مجلل خود توالت نداشتند. وقتی ناصرالدین شاه به سفر اروپا می رود و می خواهد توالت برود، به او گفته می شود برو پشت درخت کار خود را انجام بده، و او با تعجب می پرسد: یعنی شما توالت ندارید و به دستور ناصرالدین شاه اولین توالت اروپا ساخته می شود. بله مردم با فرهنگ ایران زمین زیر سایه اسلام که سفارش زیادی به تطهیر و پاکیزگی کرده است، توالتهایی را ساختند. که این مسلئه اصلا جای بحث ندارد زیرا امکان داشته زنان و مردن برای دستشویی زیر یک درخت جمع بشوند و کشف عورت هم بشوند.
حتی مسلئه حمام هم که او مطرح کرده است جای بررسی و نقد دارد هر کسی که به حمام عمومی برود باید برای تمییز کردن خود برهنه شود. اما اینکه ایشان نسبتهای ناروایی با برداشت غلط به ائمه اطهار می دهند این سخن محل اشکال است.
نکته: درباره کشف حجاب باید گفت که رضاخان قلدر و فرزندش صدمات بسیاری به فرهنگ و دین این کشور زدند. که البته رضا خان با زور خواست حجاب را از سر زنان بردارد که خیلی موفق عمل نکرد اما فرزند او با اشاعه بی بندوباری و ساخت فیلمهای مبتذل حجاب را از سر زنان برداشت که البته بعد از انقلاب هم آنطوری که باید نتوانسیم آن صدمات سالهای گداشته را جبران کنیم و هنوز سکان هنر به دست همان افرادی که است که در گدشته با دین و حجاب مخالف بودند و به روشهای خود با نقابی دیگر ادامه می دهند و اما ترکاشوند این دفعه به نام اسلام و اینکه زمان رسول الله حجاب به این معنا نبوده است و حتی مسئله دست دادن با نامحرم را هم زیر سوال می برد. با توجه به نظر او حجاب واجب نیست؟ به راستی او پایبندسخنی که نسبت داده به رسول خدا(ص) هست، که زن و دختر خود را بدون حجاب در انذار عمومی ظاهر کند؟ ( اگر می ترسد لااقل همانطور که کتاب خود را در دنیای مجازی منتشره کرده است عکسهای زن خود را با همان نظریه خود در دنیای مجازی متشر کند) و یا اینکه فقط در حد حرف و سخن است که البته این کتاب با این حجم بسیار باعث گمراه کردن افراد خواهد شد و چه بسا افرادی که به سخنان این اباطیل پرچم مخالفت با حجاب را ایندفعه با استدلالهای روایی و قرآنی انجام بدهند.
من می خواهم خطر این نظریات را در جریان فرید گوشزد کنم فرید قائل بود که منشا ناملایمات رفتاری انسان در مسائل جنسی است از این رو انسان در این مسائل باید آزادانه عمل کند. به راستی این سخن ساده فرید چه به روز اروپا در آورد و باعث برهنگی و بی بندباری و از هم پاشیدگی خانواده ها شد و حتی سرزمینهای اسلامی را هم در برگرفته است . نکته قابل توجه این است فرید نگفت حجاب و پوشیدگی باعث عقب ماندگی و منشائ ناملایمات است گفت مسائل جنسی که لازمه این مسائل برهنگی است و از همان زمان اروپایی که لباسهای پوشیده ای بر تن می کردند با تبلیغات و نه با زور چماق کم کم رو به سوی برهنگی آورده اند.حالا شاهد هستیم .برخی همان برهنگی نوین را، که برگشت به عقب و رفتن انسان بسوی بدویت است، به اسم اسلام و با استدلالهای واهی پی میگیرند.
یا للعجب از این نسبتی که به رسول الله داده اند و از آن بدتر نویسنده کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر است که این روایت جعلی را به رسول الله نسبت داده است و چند این بار به آن اشاره کرده است؛ یکی در مقدمه، فصل مربوط به سیری رسول الله و قسمت نتبیجه گیری. همچنین چندین بار در لابلای استدلالهای خود در مباحث مختلف به آن اشاره کرده است.
یکی از علمای اهل سنت درباره این روایت چنین گفته است: أنه ( ص ) كان مصونا محميا في صغره عن القبائح وأخلاق أهل الجاهلية . . إن الملك نزل فشد عليه ( ص ) إزاره والله أعلم . . .( شرح صحيح مسلم للنووي ج 3 ص 34 )
این روایت دارای مخالفت، تعارض و اضطراب است :
1.مخالفت با آیات قرآن
2.مخالفت با عقل
3.تعارض با دیگر روایات
4.اضطراب در متن روایت
به هر کدام از این موارد به طور خلاصه و به اندازه ایی که سرنخهایی به اهل مطالعه داده باشم می پردازیم
الف) مخالفت با قرآن
بعضی از آیات قران به سیره و منش رسول الله پرداخته است تا جایی که خداوند درباره وجود مقدس پیامبر اعظم چنین فرمودند الأحزاب / 21: لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيرا
بحث درباره رسول الله است که ایشان اسوه حسنه هتسند حالا معنای اسوه حسنه چیست یعنی پیامبری که هنوز به پیامبری برگزیده نشده است هر کاری می تواند انجام دهد و این اسوه بودن مربوط به بعد از پیامبری است یا او شخصیت دارد که اسوه شماست و این اسوه بودن او مربوط به تمام دوران زندگی است حتی قبل از اینکه به پیامبر بر گزیده شود در تفسیر نمونه پیرامون این آیه چنین گفته شده است:« بهترين الگو براى شما نه تنها در اين ميدان كه در تمام زندگى، شخص پيامبر ص است، روحيات عالى او، استقامت و شكيبايى او، هوشيارى و درايت و اخلاص و توجه به خدا و تسلط او بر حوادث، و زانو نزدن در برابر سختيها و مشكلات، هر كدام مىتواند الگو و سرمشقى براى همه مسلمين باشد. اين ناخداى بزرگ به هنگامى كه سفينهاش گرفتار سختترين طوفانها، مىشود كمترين ضعف و سستى و دستپاچگى به خود راه نمىدهد، او هم ناخدا است هم لنگر مطمئن اين كشتى، هم چراغ هدايت است، و هم مايه آرامش و راحت روح و جان سرنشينان»
این اسوه حسنه دارای شرایط و خصوصیاتی است : اولا؛ خداوند وقتی پیامبر اعظم را به عنوان اسوه معرفی کردند تمام افعال و گفتار ایشان الگو است و این الگو بودن مطلق است و مقید به زمان و یا مکان و یا افعال خاصی نیست.
دوما؛ وقتی می تواند انسان اسوه حسنه باشد که در تمام زندگیش انسان کاملی باشد به این معنا که در طول زندگی حتی کاری خلاف شونات و عقل انجام ندهد.
سوما؛ این الگو برای تمام دورانها و عصرهای مختلف است یعنی افعال ایشان بعد از 1400 سال الگوی برای تمام انسانها است.
نتیجه: با توجه به این مقدمات چگونه اسوة حسنة با کشف عورت رسول الله سازگار است!؟ چگونه خداوند سفارش به پیامبری می کند که کشف عورت شده است!؟ آنهم در حال ساختن خانه خدا، حتی این فعل از بزرگانی مانند علما در هر شرایطی اتفاق بیفتد هرگز مردم آن را قبول نخواهند کرد و آن را به عنوان نقطه ضعفی برای او تلقی می کنند.
از اینجا روشن می شود، که این روایت مخالف قرآن است و جایی که روایت مخالف با قرآن باشد باید کنار گذاشت و کاملا روشن است این روایت از روی کینه و دشمنی که با رسول الله وضع شده است و در پست بعدی علت این جعل را در تعارض با روایات و سنت رسول الله بیشتر بررسی خواهیم کرد.
/**/