بررسی روایت صحیح بخاری و مسلم:

الصلاة حدثنا مطر بن الفضل قال حدثنا روح قال حدثنا زكريا بن إسحاق قال حدثنا عمرو بن دينار قال سمعت جابر بن عبد الله يحدث ان رسول الله صلى الله عليه وسلم كان ينقل معهم الحجارة للكعبة وعليه إزاره فقال له العباس عمه يا ابن أخي لو حللت إزارك فجعلت على منكبيك دون الحجارة قال فحله فجعله على منكبيه فسقط مغشيا عليه فما رؤى بعد ذلك عريانا صلى الله عليه وسلم.(صحیح بخاری ج1ص97 و صحیح مسلم ج1ص184).

یا للعجب از این نسبتی که به رسول الله داده اند و از آن بدتر نویسنده کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر است که این روایت جعلی را به رسول الله نسبت داده است و چند این بار به آن اشاره کرده است؛ یکی در مقدمه، فصل مربوط به سیری رسول الله و قسمت نتبیجه گیری. همچنین چندین بار در لابلای استدلالهای خود در مباحث مختلف به آن اشاره کرده است.

یکی از علمای اهل سنت درباره این روایت چنین گفته است: أنه ( ص ) كان مصونا محميا في صغره عن القبائح وأخلاق أهل الجاهلية . . إن الملك نزل فشد عليه ( ص ) إزاره والله أعلم . . .( شرح صحيح مسلم للنووي ج 3 ص 34 )

این روایت دارای مخالفت، تعارض و اضطراب است :

1.مخالفت با آیات قرآن

2.مخالفت با عقل

3.تعارض با دیگر روایات

4.اضطراب در متن روایت

به هر کدام از این موارد به طور خلاصه و به اندازه ایی که سرنخهایی به اهل مطالعه داده باشم می پردازیم

الف) مخالفت با قرآن

بعضی از آیات قران به سیره و منش رسول الله پرداخته است تا جایی که خداوند درباره وجود مقدس پیامبر اعظم چنین فرمودند الأحزاب / 21: لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيرا

بحث درباره رسول الله است که ایشان اسوه حسنه هتسند حالا معنای اسوه حسنه چیست یعنی پیامبری که هنوز به پیامبری برگزیده نشده است هر کاری می تواند انجام دهد و این اسوه بودن مربوط به بعد از پیامبری است یا او شخصیت دارد که اسوه شماست و این اسوه بودن او مربوط به تمام دوران زندگی است حتی قبل از اینکه به پیامبر بر گزیده شود در تفسیر نمونه پیرامون این آیه چنین گفته شده است:« بهترين الگو براى شما نه تنها در اين ميدان كه در تمام زندگى، شخص پيامبر ص است، روحيات عالى او، استقامت و شكيبايى او، هوشيارى و درايت و اخلاص و توجه به خدا و تسلط او بر حوادث، و زانو نزدن در برابر سختيها و مشكلات، هر كدام مى‏تواند الگو و سرمشقى براى همه مسلمين باشد. اين ناخداى بزرگ به هنگامى كه سفينه‏اش گرفتار سخت‏ترين طوفانها، مى‏شود كمترين ضعف و سستى و دستپاچگى به خود راه نمى‏دهد، او هم ناخدا است هم لنگر مطمئن اين كشتى، هم چراغ هدايت است، و هم مايه آرامش و راحت روح و جان سرنشينان»

این اسوه حسنه دارای شرایط و خصوصیاتی است : اولا؛ خداوند وقتی پیامبر اعظم را به عنوان اسوه معرفی کردند تمام افعال و گفتار ایشان الگو است و این الگو بودن مطلق است و مقید به زمان و یا مکان و یا افعال خاصی نیست.

دوما؛ وقتی می تواند انسان اسوه حسنه باشد که در تمام زندگیش انسان کاملی باشد به این معنا که در طول زندگی حتی کاری خلاف شونات و عقل انجام ندهد.

سوما؛ این الگو برای تمام دورانها و عصرهای مختلف است یعنی افعال ایشان بعد از 1400 سال الگوی برای تمام انسانها است.

نتیجه: با توجه به این مقدمات چگونه اسوة حسنة با کشف عورت رسول الله سازگار است!؟ چگونه خداوند سفارش به پیامبری می کند که کشف عورت شده است!؟ آنهم در حال ساختن خانه خدا، حتی این فعل از بزرگانی مانند علما در هر شرایطی اتفاق بیفتد هرگز مردم آن را قبول نخواهند کرد و آن را به عنوان نقطه ضعفی برای او تلقی می کنند.

از اینجا روشن می شود، که این روایت مخالف قرآن است و جایی که روایت مخالف با قرآن باشد باید کنار گذاشت و کاملا روشن است این روایت از روی کینه و دشمنی که با رسول الله وضع شده است و در پست بعدی علت این جعل را در تعارض با روایات و سنت رسول الله بیشتر بررسی خواهیم کرد.

/**/