مباحث نقد الحدیث1

تعریف نقد الحدیث:

نقد در لغت دارای ده معنا است:

1.    نقد=تمییز، العاجل، نظر مستمر و متمرکز به شیئ،ذکر عیب و معیوب بودن،النقر،زدن، الدغ، خوردن و پوست انداختن،سوزش زبان، پایین از مردم، اعطائ است.

نقد الحدیث در اصطلاح دارای معانی متعددی است:...

(به ادامه مطلب مراجعه فرماییدِ)

 

ادامه نوشته

بررسی روایت افتادن ازار پیامبر (ص)در صحیحین3

تعارض با روایات دیگر:

نکته ایی که باید متذکر شویم این است که روایات متعارض را فقط در کتب اهل سنت بررسی کرده‌ایم زیرا   نزد شیعه مسلّم است که این روایت از جعلیات است و آن را به پیامبراعظم(ص) نسبت داده‌‌اند(الغدیر ج9ص271) از این رو تعارض آن در روایت اهل سنت که برخی آن را قبول کرده اند بررسی کرده‌ایم.

این روایت با چند دسته از روایتهای مختلف، تعارض دارد:

دسته اول: روایاتی هستند که رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) سفارش به پوشیدن عورت و حیا می کنند.

 وله صلى الله عليه وآله وسلم : الحياء من الإيمان والإيمان في الجنة ،والبذاء من الجفاء والجفاء في النار «حیا از ایمان است و شخص با ایمان در بهشت است و ناسزا گو از قول(ستم کار) است است و قائل او در آتش است.» (قال المنذري في الترغيب والترهيب 3 : 165 )

وقوله صلى الله عليه وآله وسلم : الحياء والعي من الإيمان وهما يقربان من الجنة ويباعدان من النار ، والفحش والبذاء من الشيطان وهما يقربان من النار ويباعدان من الجنة .«حیا و نارسایی زبان از ایمان است و این دو امر نزدیک می کنند به بهشت و و دور می گرداند از جهنم و ناسزا و زبان درازی نزدیک هستند به جهنم و دور هستند به بهشت» (أخرجه الطبراني كما في الترغيب والترهيب 3 : 165 .)...

(به ادامه مطلب مراجعه فرمایید)

 

 

ادامه نوشته

بررسی روایت افتادن ازار پیامبر در صحیحین2

مخالفت با عقل:

همانطور که قبلا گفته شد این روایت مخالف قرآن و عقل است و با روایات دیگر تعارض دارد در پست قبل علت مخالفت با قرآن را روشن کردیم در این پست مخالفت با عقل را بررسی می کنم:

این روایت با دو امر عقلی در تعارض است اول پوشش، دوم حیاء.

پوشش: همانطور که قبلا اشاره شده از نیازهای یک انسان، پوشش است یعنی وقتی که انسان به دنیا می آید به طور ناخودآگاه با گریه به والیدن خود می فهماند که سردش است و باید بدنش پوشیده شود همچنین برای حفظ عورت خود از پوشش استفاده می کند(در پستهای قبل مفصلا به این امر اشاره کردیم) این پوشیدگی حداقلی(یعنی عورتها) حتی در جوامع ابتدایی وجود داشته است....

(به ادامه مطلب مراجعه فرمایید)

 

ادامه نوشته

بررسی روایت افتادن ازار پیامبر در صحیحین1:

بررسی روایت صحیح بخاری و مسلم:

الصلاة حدثنا مطر بن الفضل قال حدثنا روح قال حدثنا زكريا بن إسحاق قال حدثنا عمرو بن دينار قال سمعت جابر بن عبد الله يحدث ان رسول الله صلى الله عليه وسلم كان ينقل معهم الحجارة للكعبة وعليه إزاره فقال له العباس عمه يا ابن أخي لو حللت إزارك فجعلت على منكبيك دون الحجارة قال فحله فجعله على منكبيه فسقط مغشيا عليه فما رؤى بعد ذلك عريانا صلى الله عليه وسلم.(صحیح بخاری ج1ص97 و صحیح مسلم ج1ص184)...

(به ادامه مطلب مراجعه فرمایید)

ادامه نوشته

نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر 4

اشکال چهارم:

یکی از مباحث مطرح شده در این کتاب بحث از حمام و دسشویی در زمان رسول الله است که این بحث هم از آن بحثهای مضحک است زیرا قدمت دستشویی در عربستان برای حدود 30 سال پیش است که شما می توانید از افراد مسن که به سفر حج مشرف شده اند وضع سرزمین منا و عرفات را بپرسید، مردم تا آن زمان در بیابانها عمل خود را انجام می دادند. از این بالاتر غرب که پیشوای بسیار است تا زمان ناصرالدین شاه توالت معنایی نداشته تا جایی که  در کاخهای مجلل خود توالت نداشتند. وقتی ناصرالدین شاه  به سفر اروپا می رود و می خواهد توالت برود، به او گفته می شود برو پشت درخت کار خود را انجام بده، و او با تعجب می پرسد: یعنی شما توالت ندارید و به دستور ناصرالدین شاه اولین توالت اروپا ساخته  می شود. بله مردم با فرهنگ ایران زمین زیر سایه اسلام که سفارش زیادی به تطهیر و پاکیزگی کرده است، توالتهایی را ساختند. که این مسلئه اصلا جای بحث ندارد زیرا امکان داشته زنان و مردن برای دستشویی زیر یک درخت جمع بشوند و کشف عورت هم بشوند.

حتی مسلئه حمام هم که او مطرح کرده است جای بررسی و نقد دارد هر کسی که به حمام عمومی برود باید برای تمییز کردن خود برهنه شود. اما اینکه ایشان نسبتهای ناروایی با برداشت غلط به ائمه اطهار می دهند این سخن محل اشکال است. ...

 

(مراجعه کنید به ادامه مطلب)

 

ادامه نوشته

نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر 3

اشکال کلی سوم:

این اشکال مربوط است به بحثهای قرآنی که از تفسیر به رای استفاده کرده است و برای نظرات خود نه شاهدی از روایات و یا نه از مسلمات عقلی و یا از دیگر آیات که همان تفسیر ایه به آیه است که روش علامه طباطبایی می باشد و اینگونه تفسیرها قابل قبول نیست و هرکس می تواند بر اساس نظر شخصی آیه ایی را تفسیر کند همانطور که امیرالمومنین به ابن عباس در نصیحت خوارج سفارش می‌کند که برای آنها از آیات قرآن دلیلی نیاور که انها بر اساس میل خود تفسیر دیگری از ایه قران ارائه می دهند بلکه از سنتهای رسول خدا(ص) برای آنها دلیل بیاور که در مقابل آن جوابی نخواهند داد. همچنین در بحث تفسیری بیشتر از نظریات اهل سنت بهره جسته است و از نظرات علمای شیعه کمتر استفاده کرده است. ....

(مراجعه کنید به ادامه مطلب)

ادامه نوشته

نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر 2

...

(مراجعه کنید به ادامه مطلب)

 

ادامه نوشته

نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر

از کتابهای الکترونیکی که در محیط مجازی انتشار پیدا کرده ولی هنوز چاپ نشده است حجاب شرعی در عصر پیامبر می باشد که توسط امیر ترکاشوند به رشته تحریر در آمده، این کتاب شامل  مطالبی است که جای نقد و بررسی دارد از این رو به عنوان اولین مطلب وبلاگ، این کتاب را مورد کنکاش قرار می دهم.

موضوع کتاب:

این کتاب در صدد آن است که اثبات کند حجاب شرعی صدر اسلام فاصله زیادی با حجاب امروز داشته  به این معنا که، در آن زمان پوشش خاصی مانند چادر و مقنعه و مانتو، وجود نداشته و رسول الله امر به پوشش کامل ننموده اند، و اتفاقا قضیه بر عکس بوده است در همان زمان زنها بدونه روسری و حتی شلوار با بدنی نیمه عریان بدونه  پوشش کامل بدن در جامعه حضور داشته اند و هرگز پیامبر عظیم شان اسلام این زنها را مورد توبیخ و نهی قرار نداده اند.  پوشش امروزی تفاوت بسیار با آن موقع پیدا کرده است و تمام برداشتهای علما، در این هزار و چهارصد سال اشتباه بوده و باعث ظلم به بانوان و جامعه شده است. و ما هیچ گونه امری دال بر حجاب که به این صورت وجود دارد، نداریم. ....

(مراجعه کنید به ادامه مطلب)

 

ادامه نوشته

سخنی با خوانندگان

با عرض سلام :

در این وبلاگ به مسئله بسیار مهم نقد پرداخته شده است بخصوص در دنیا امروز که کتابها، مقاله ها، فیلمها و سریالهای مختلفی نگاشته و تولید می شود، حتی ادیان، مذاهب و فرقهای گوناگونی که امروزه بوجود آمده اند ،همگی جای نقد و بررسی دارند. زیرا در مواردی که بیان شد گاهی مطالبی مشاهد می شود که از نظر ساختار دارای مشکلاتی هستند، و از نظر محتوایی فرهنگ، دین، و باورهای مردم را نشانه گرفته اند که احتیاج به روشن گری اذهان دارد به همین خاطر سعی شده این وبلاگ مرجعی برای نقدهای متخلف باشد. انشاء الله.

شایان ذکر است که سعی شده تمام نقدها علمی باشد که امیدوارم  کسی دلگیر نشود.